BBväskan, förlossningsväskan

Jag har ju tittat på gravidvideos idag och blev lite inspirerad att visa min förlossningsväske-lista här på bloggen, som att internet inte redan svämmar över av såna… oh well…

Jag har valt att dela upp min sjukhuspackning i 2 olika mindre väskor. En med prylar för själva förlossningen och en BBväska med sånt som kan behövas efter födseln, som får stanna i bilen tills vi fött och installerats i BBrummet.

Förlossningsväskan:
-Lypsyl och näsolja (lustgas torkar ur slemhinnorna helt)
-deo och tandborste, för efter-plopp-duschen.
-choklad och tetradryck fläder
-förlossningsmapp+brev
-ipad, mobil + laddare
-plånboken, med ID!
-inneskor flipflop, fötterna svullnade som fasen sist så luftiga flips va värt
-vetevärmedyna

BBväskan:
-bebiskläder 2 uppsättningar
-bebisoverall och mössa + stickade bebistossor
-några tunnare bindor och amningskupor för hemresan.
-mjukiskläder att åka hem i
-trosor
-babyskyddet

Jag har även velat ta med en present till lilla nyblivna storsyrran när hon skulle komma o hälsa på vid BB.. tyvärr så får ju nu inga barn under 7 år besöka pga RS-virus-risken för de nyfödda på avdelningarna…. så… måste fundera lite på om det är värt att packa..

Förra förlossningen kände jag mig jättestressad/tog på mig ansvar att makens prylar oxo skulle med i sjukhuspackningen och kände mig ledsen över att han inte tycktes förstå att det kändes viktigt för mig. Denna gång har jag skitit helt i hans välbefinnande när det kommit till packningen. Han och jag har helt olika behov kring förberedelser och utförande av den stora händelsen en graviditet och förlossning innebär, så jag pysslar med mitt och skiter i hur han förbereder sig (eller inte förbereder sig) inför det kommande.

Känner mig dock sjukt störd på att hans jobbschema sättet P för min förlossningförberedande föreläsning gång på gång och att maken verkar vifta bort att det känns viktigt för mig att få gå…

Kommentera

