Lite odlingsbjäfs.

Jag har tillverkat lite såkrukor här hemma, av tidningspapper. Tänkte försöka mig på detta en gång till. Förra året provade jag med toalettpappersrullar, men de möglade av den ständiga fukten, så nu testar jag tidningspapper. Jag har läst på nätet att dessa odlingskrukor är mkt enkla vid omplantering. Pular bara ner alltihop i en större kruka med jord, alltså, pappret behöver inte tas av innan omplantering, det multnar ner med tiden… Viktigt att inte använda klorblekt eller färgat papper tänker jag…

wpid-photogrid_1424513742853.jpg

  1. Ta tidningspapper, en mugg och någon pryl av lagom omfång för en såkruka, jag tog lillans alvedonflaska.
  2. snurra lite papper runt prylen så att lite överflöd sticker ut nedanför botten på den
  3. tryck ner prylen med pappöverflödet nedåt så att detta ”plattas” till.
  4. De färdiga rullarna
  5. Eftersom de inte kan stå av sig själv pulade jag ner såkrukorna i en större kruka av plast, där de håller uppe varandra…

Såååå!!! Klart att så!!! I med jord och frön och blomspruta loss, å håll tummarna för att skiten inte möglar. 🙂

Finns ju fin-fina så-kruke-tillverkare att köpa på nätet med samma princip som ovan.. mene… sån har inte jag! DIY 4 sho!!

Kommentera

