Inspirerad trots ”aktivistisk depression”.

Såg en artikel igår om ett projekt i Uganda, Menstrual Cup Uganda.

En av de vanligaste anledningarna till att flickor i Uganda tvingas sluta skolan är att de börjar få mens. Den begränsade tillgången till mensskydd och stigmat som finns kring menstruation gör situationen för flickor och kvinnor i Uganda väldigt svår.

Nu är jag väl säkert sist på bollen men jag blev så sjukt peppad av det här projektet. Jag älskar såna här ”gräsrots”-grejer. Enkla, konkreta saker som gör skillnad.

Här en video från ett annat, liknande projekt som visar några flickors situation:

Jag kände direkt att jag ville hjälpa till, samla in lite pengar, donera, sprida infon etc. Blev pepp, en glimrande sekund….

Sen kände jag den… Den aktivistiska depressionen jag känt på senare tid. Den där känslan av att ”inget jag gör spelar ändå nån roll”… Så jävla tråkig känsla, men allt för många projekt jag gett mig in på har fallit platt och jag blir lixom, rädd för fler besvikelser. Men jag slängde iväg ett mail till projektet och erbjöd mig att hjälpa till på nåt litet vis. Och så ska jag donera lite slantar…. Kanske ett uppdrag för Kvirre Queernalle??!

Nalle_ska_ut_i_varlden_idagKvirre Queernalle under sin senaste aktion, där hen drog in några hundra till Queertopiafestivalen. 🙂

Jag menar, herre gud!? Mensskydd!!!

Jag minns när jag var typ 12-13 år och fick mens, fy fan vad jag hatade det! Mådde skit verkligen. Kände mig som den snuskigaste jäveln i hela världshistorien, i vanliga, hygieniska bindor. När jag upptäckte tampongen var det som HEAVEN ON EARTH typ!! Tänk dom här tjejerna, som använder gräs, fjädrar, blad, gammalt tyg och tidningspapper, jord!!! NÄEEJJ!! Fy faan!!!

Länk till MenstrualCupUganda´s blogg finns oxo bland mina länkar –>

Kommentera

