Chockartad paljettupplevelse…

Bo ‘t mu…. (ah, vet inte)

Kom precis hem från Gullmarsplans närakut! Där har vi fått hjälp med att blåsa ut en stor paljett ur lillans näsa/svalg.

Dagisfröken sa att hon haft rinniga ögon idag och det har jag själv noterat senaste dagarna, men tänkt att det var sista slängen av förkylningen som spökade. När vi kom hem och jag låg lite på golvet av ansträngning och sammandragningar såg jag upp i ungens näsa när hon stod över mig, vad där?! Nåt mörkt och konstigt. Försökte borsta bort det med handen och kände att det var hårt. Självklart snorkade ungen in grejen i nosen igen. Jag lyste in i näsan med mobilficklampan och såg… EN PALJETT!!!?

Så fort Jeppson kom hem åkte vill till närakuten och fick hjälp av en läkare där, som mkt bekymrad sprang (ja sprang) och hämta en sköterska och in på ett akutbehandlingsrum. Först försökte vi hålla fast ungen för att få ut den med en pincett men sen instruerade den mycket bekymrade läkaren om en blåsmetod. Hålla för den fria näsborren och blåsa in i ungens mun.. Det fixade duktiga pappsen i ett blås medans jag höll i/om henne så hon inte kunde röra sig (hemska upplevelse) och ut kom en stor, jävla paljett.. Blå… stor som en mandel.. tillsammans med lite blod och snor… TRAUMA!!

wpid-20150319_184658.jpgBoven i dramat!!! Tuggad och tilltufsad…

Bara Gud och ungen själv vet hur länge den suttit där. Det är tuggmärken på den så troligast scenario, hon har hittat den nånstans ute/på förskolan, stoppat i munnen o tuggat, satt i halsen o hostat upp i hålrummet bakom näsan.

Nu sitter dock paljetten intejpad i ungens ”min första bok” på sidan om sjukdomar och läkarbesök, som ett minne.

Jag är fortfarande helt jävla chockad över alla ”tänk om det eller det hänt istället”-scenarion. Snälla, snälla världsalltet, låt detta inte ske igen! Säger det igen, TRAUMA!!

Kommentera

