Örontjut…

-”hur många barn har du?” Mumlade han lite tyst.
Eftersom jag har hörselnedsättning, bara 50% hörsel på ena örat och inte perfekt på det andra heller, så har jag lärt mig att stödläsa på läppar för att uppfatta allt under ett samtal.
-”eh… två”, svarade jag förvånat. Vad har det att göra med att jag söker hjälp för besvärligt örontjut?
-”du har inga problem med hörseln. Du hör ju jättebra när jag pratar lågt”.

Watdefökk..? Ursäkta? Jag blev så ställd att jag bara tackade för mig å gick. Det stod ju på vårdguiden (haha jävla skämtsida) att remiss vid besvär av tinnitus ska ges. Men  där gick jag, 150 spänn fattigare och ett mummel om mina barn som enda ”diagnostik”.

Och nu ligger jag här. Öronen tjuter så jag blir tokig. Det står som självlindring: stressa mindre, sov ordentligt, ät och motionera regelbundet, gör saker du mår bra av (haha prova ha två små barn hemma på heltid å lyckas med det där). Det är inte kul när jag inte kan vila och när irritationen är på topp när barnen skriker pga ljuskänsligheten pga örontjutet.

Vad vill jag säga med detta då? Jo mest bara att vårdcentraler suger…

Kommentera

