*Olika barn*

Det här med olika barn kontra träna, vill jag gärna skriva lite om… Jag kom på det nyss, när jag stod här på vardagsrumsgolvet, svettig och på bra humör. Tränat lite dancehall och styrka i 30 min och tänkte: Varför har jag inte gjort det här oftare??? Svar: För att mitt äldsta barn inte riktigt varit kompatibel med det!

Ofta får man som nybliven mamma höra:

  • Kan du inte köra lite styrka när barnet ligger på golvet brevid. (eh… alla barn accepterar inte att ligga på golvet = skriker argt)
  • Men gå ut och gå en stund med barnet i vagnen, då sover barnet sött! (jaså? eller skriker argt!)
  • Se till att få en kväll i veckan fri så du kan gå och träna (öh, eller gå och sova efter 7 vaknätter/vecka + en kläng- och skrikbebis i fejset hela dagarna)
  • Det är viktigt att komma igång fort efter förlossningen! (Det är viktigt att du håller käften nu).

Min minsting, hon ligger glatt i babygymmet när jag tränar och är så nöjd med att kika på mamma som flänger runt medans hon pilla lite på babygymmets leksaker = lätt att motivera sig att träna!

Min äldsta dotter bara skrek så fort jag la henne i från mig. Hon ville sitta i min famn de första… 8-9 månaderna, konstant! Och allra första månaderna var hon inte ens glad då utan gnällig och stissig. Dessutom sov hon väldigt lite om dagarna och väldigt, väldigt ryckigt om nätterna så jag var mest ett vrak. Hon skrek i vagnen, så att gå ut och motionera var en plåga (utöver att jag hatar promenad) och att lägga de futtiga 30 minuterna hon, eventuellt, sov i sträck under dagarna var uteslutet. Jag prioriterade att äta, gå på toa, kanske duscha och i lyxiga fall en kopp kaffe. Att träna under de förhållandena kändes lixom helt orimligt. Dock gjorde jag några saker i nåt litet försök att återhämta mig fysiskt efter preggo och förlossning:

Tips till träningssugna mommys från mig ifall en får en skrikbäbbe som bara vill ligga i famnen:

  • Snippgympa! Like:a på Facebook eller instagram så får du dagliga påminnelser om att träna muffen! Kan göras med skrikbäbis i famnen!
  • Appen mammamage. Den körde jag i telefonen medans jag vaggade spälsängen, låg i soffan med henne på magen och när jag stod och vänta på bussen och när storlillan korta stunder låg nöjd på skötbordet.
  • Pilatesboll: Bara sitta på den med bebin i famnen, studsa lite, vicka på bäckenet ger lite coreträning.
  • Vila dig i form!!!!!!!!!! Skit i alla jävla träningsmåste, och vila!!! Du har burit och klämt ut en melon ur muffen. Give your self a rest, eftersom ingen annan verkar göra det!

Men… jag ska tacksamt komma ihåg båda mina olika mammaledigheter när mina nära går in i småbarnsåren. Jag ska inte säga, ”du kan väl si, du kan väl så”. Jag har INGEN ANING hur deras barn kommer att funka i olika situationer eftersom alla barn är helt olika. Jag är tacksam att jag fått en ”lätt” mammaledighet nu iallaf. så jag kan träna, dricka kaffe och till och med sova en stund ibland på dagen.

Kommentera

