Aså.. jag vet inte!?

Sitter och tittar runt efter nån tårt-, dessert-, kak-buffé i Stockholmskrokarna. Det som verkar vara varmast rekommenderat är Taxinge slotts tårtbuffé. Men såhär står det på deras hemsida:

Till skillnad mot andra bufféer så betalar du endast för det kaffebröd du lägger på tallriken. Så du väljer efter mage och humör!

Alltså? Då är det ju bara ett vanligt café med kakorna uppställda. Och sen pröjsar en som vanligt för det som tas? Jag menar… Jag kan LÄTT trycka 2-3 tårtbitar och några kakor, nån bakelse och 2 koppar kaffe. Because I love to fika!!! Det skulle alltså bli .. .. (vänta…. jag räknar på´t)… … 250 kronor typ. Och då skulle jag nog säkert kunna äta mer, å vissa dagar kanske mindre, men stanna pga räkneverkets tickande.

Buffé för mig det är att en betalar en summa och sen får svulla loss utan att behöva känna sig skamsen över att mängden tickar på. Haha.. vad hemskt och gnidet det låter när jag skriver ut det så här men… Lite av buffétjusningen försvinner ju om varje sak en lägger på fatet ska kontrolleras i kronor. Näe…? Aså, jag kanske är knäpp men jag hade nog hellre pröjsat 300 spänn och sen bara kunna äta fritt utan att behöva tänka på att ”jaha, och där var det 18 kr till, och där var det 34 kr”. Känns som att räkna kalorier eller points fast i kronor. Stressande! Det kanske är min lilla släng av ätstördhet som gör sig påmind, vad vet jag?

Nån som varit på Taxinge slott och provat på? Hur funkar det? Är det värt det? Eller är det som ett café där man bara plockar godsakerna själv och sen blir granskad och avräknad fört i kassan?

Kommentera

