Min morgon för det mesta

Vaknar va 5:30 av ett illvrål från nån av ungarna vilket väcker den andra ungen oxo. Nu ere brått för båda vill ha blöjor bytta och mat, helst nyss. Sliter på mig gårdagens kläder. Kissnödig som en kamel trampar jag mig igenom 2 blöjbyten och en microgrötlagning. Slänger upp storlillan i matstolen, bebis på filt på golvet. En bra dag gråter hon inte av att ligga där nån minut. Springer å kissar. Ammar/ger gröt åt bebis. Storlillan är klar mitt i. Får skrika SITT NER 15 ggr för att hålla henne på plats tills jag kan lyfta ner. Sanerar matplats med lite hushållspapper men lämnar allt stående när vrålet från vardagsrummet pockar på. TEVEEEE! Roddar med att sätta båda barnen bekvämt i vardagsrummet.. sen hinner jag oftast slänga i mig lite frukost innan nån av småttingarna bajjat in tha blöj again, ofta ett läckande sådant. Kl är nu ca 7,15. Börjar ta fram rena kläder och drar på ungarna under blandade protester. Jag försöker rädda den sista slatten lyxig tvål som i ett obevakat ögonblick förvandlats till en plaskpöl i badrummet. Luktar ju gott iallafall. Misslyckas med företaget, svårt med bebis på arm och en 2åring som försöker simma i pölen,  slänger en handduk över så vi inte halkar och hämtar en ny omgång kläder till storlillan. Försöker microvärma upp en mugg kaffe för 3e gången. Bebis blir trött å börjar vråla. Nattar henne i halv panik i vagnen medan tvn passar den stora (i bästa fall). Kl är 8:05. Av med tvn, på med ytterkläderna, muta storlillan med några russin så hon inte vrålar i högan sky å väcker bebisen i vagnen. Slätar till hår å kläder i hissen ner när jag där får syn på min spegelbild första ggn för dan.. Svettig och fortfarande med morgonandedräkt och sovgrus i ögonen går jag ner å lämnar storlillan på förskolan. Svänger förbi affären å handlar nåt efter behov. Hem igen, har jag tur hinner jag plocka undan gröttallrikar och tvålkaos innan bebis vaknar ute i hallen…. och en riktigt fin dag så får jag tillslut lite värme på kaffemuggen jag kämpat med hela morgonen.

Kommentera

