Härliga härligheter

Idag var jag och bebbo på öppna förskolan för hennes första gång. Vi testade en ny som min granne här i huset tipsat om, eftersom den vi gick på med storlillan har öppet så sent på dagen att det krockar med hämtning på förskolan. Det var JÄTTETREVLIGT på den nya förskolan också. Så det gör inget. Kanske roligt för den lilla att ha ”nåt eget” sen att höra om. Inte bara följa storsyrran i fotspåren hela livet. Haha… ❤

Först var det mamma/bebis-träning i typ en kvart. Vi hade barnen som vikter och körde lite styrka och lite balans typ. Sen därefter var det sångstund för dom små, och fritt häng därefter… Jag och lillan gick dock efter sångstunden för hon blev trött. PANG sa det när vi klev utanför förskoledörrn, så sov lillan som en hösäck i selen. hahah… Många intryck, jobbigt att va bebis ❤

Dom har oxo babyfoto, rytmik, bokbuss med mera… Kul!

Nåt jag tänkte på var att alla (jag var enda flerbarnsmamman där) var oroliga för att bvc sagt åt dom att magträna barnen. Alltså att barnen ska ligga på mage mycket så de övar upp nacke och rygg. Jag var också orolig över det med första barnet när bvc påpekade det och jag har ju fått samma råd nu med barn nr2 (som är tidig med magläge, lyfta rygg samt börja rotera och kravla på golvet) och jag skiter denna gång högaktningsfullt i att må dåligt och oroa mig. Snälla!? Det får ta den tid det tar, vissa älskar ligga på magen, som vår bebis nu, och lär sig häva sig upp och kravla tidigt, under ett halvårs ålder, medans andra lär sig först vid 10-11 månader. OCH? Det spelar ingen roll.

Sluta stressa redan oroliga småbarnsföräldrar, ge konstruktiva tips istället! Jag blir fan arg. Hade väl vart bättre att tipsa om att ”flyga flygplan” med barnet och bära runt i magläge etc. Lixom helt okej alternativ till att bara ligga magläge. Många barn tycker det är skit-tråkigt med magläge på golvet. Kul o glo in i mattan lixom. Då är väl alternativ nackträning bättre än att barnet vrålar, föräldern känner sig elak och värdelös hur hen än gör och magläge blir ännu tråkigare pga all stress kring det. Ah.. Nej! Nuff said! Tack! Dagens utbrott.

https://goodolewoody.files.wordpress.com/2011/03/black_baby.jpg?w=262&h=191

Bildkälla!

Kommentera

