Min mormor hälsar och säger förlåt!

Min mormor hälsar och säger förlåt! Det är den ljudbok jag lyssnar på just nu! Precis som Damen med den svart kjolen i boken säger: Det var länge sedan jag hade en riktig läsupplevelse!!!

Den här boken, som jag lyssnade på som ljudbok via Storytel (älskar Storytel, en bokälskande 2barnsmammas räddning), är det bästa jag gosat min hjärna i sen jag läste en långdragen bok om en kvinna i den amerikanska södern, typ 2009.

Min mormor hälsar och säger förlåt

Jag gillar långdragna böcker, där språket och world buildingen går före ett flashigt händelseförlopp. Jag älskar att älska karaktärer. Hatälska och älska. Och känna igen mig i dem, och känna igen folk i min omgivning i dem.

Den här boken handlar om Elsa och hennes mormor och en skattjakt! Den utspelar sig kring huset där de bor… Och det är en så fin berättelse.

Enda minus är att ord ofta upprepas, vilket iof är ett tecken på karaktärernas bristande ordförråd och inte nödvändigtvis författarens. Men, det stör mig lite samtidigt som det är helt okej. Jag brukar inte konsumera manliga författares skapande, men jag är glad att jag fick ett infall och gjorde undantag efter att ha läst baksidan. Bra starka kvinnliga karaktärer och schysst genusmedvetenhet. Så, Fredrik Backman är helt klart en bra författare för att vara man.

Betyg: 4 boobies (.)(.)(.)(.)

One response to “Min mormor hälsar och säger förlåt!

  1. Pingback: Recension: Mig äger ingen. |

Kommentera

