Plastleksaker…

Är igång igen med plastbantningen. Nu håller jag på att härjar med en leksak! Ingenstans finns märkning för plasten, och jag blir irro! Så jag bestämde mig för att maila till företaget FISHER-PRICE och helt enkelt fråga.

Hej, jag undrar över produkten 77816/M2118. Jag kan inte någonstans, vare sig på leksaken, Internet eller på emballaget, hitta någon märkning för vad för sorts plast som använts till leksaken. Jag vill verkligen veta!

Si så där, mailade både till internationella kundservicen och till den svenska filialen, så vi får avvakta då!!! Grr….

IMG_2950

I lag står följande:

Leksaksdirektivet, (EG) nr 2009/48: Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/48/EG av den 18 juni 2009 om leksakers säkerhet är en revidering av det tidigare leksaksdirektivet 88/379/EEG. Direktivet är ett produktdirektiv med CE-märkning som började tillämpas den 20 juli 2011 och säkerhetskraven för kemiska egenskaper gäller fullt ut sen den 20 juli 2013.

Så, plastleksaker producerade före 2013 i Europa kan vara risk! Därefter ”ska” det enligt lag vara ok om produkten är CE-märkt. Denna leksakstelefon är märkt med CE, men jag vill ändå veta vad för plast som är i.

Kommentera

