Recension: Mig äger ingen.

Mig äger ingen av Åsa Linderborg.

Boken handlar om Åsas egen uppväxt i ett arbetarklassområde i Västerås på 70talet och framåt. Om hennes separerade föräldrar, deras politiska engagemang och icke-engagemang. Deras alkohol- och levnadsvanor. Deras arbetsliv och hennes kontakt med barnomsorg och skola och senare hennes egna politiska engagemang som tonåring och ung vuxen.

En intressant twist i skildringen är att Åsa växte upp hos sin pappa, något som på den tiden var väldigt ovanligt då skilsmässobarnen nästan uteslutande bodde hos sin mor.

Jag tycker det är en trevlig bit arbetarklasshistoria som jag i mångt och mycket känner igen från min egen uppväxt. Nu växte ju författarinnan upp något decennium före mig, men jag känner igen många resonemang, andan och stämningen från min egen uppväxt. Mycket som Åsas pappa säger har jag hört mina egna mor- och farföräldrar säga i samtal med mina egna föräldrar.

Jag tror det är en bok som uppskattas av dem som själva växt upp i arbetarhem och/eller i dess närhet. Ibland blir det lite väl långa politiska stycken och för den ointresserade av politik kan detta säkert vara ett minus. De som ej har någon närmare anknytning till arbetarklassen kan nog tycka boken är långtradig och grått alldaglig utan att förstå alla vackra små nyanser i det mellanmänskliga samspelet. Svordomarna som är kärleksyttringar, små gester som kan verka betydelselösa men som rymmer ett helt liv av outtalad kärlek. Jag skrattade högt flera gånger av de bitterljuva skeendena som verklighetstroget återgavs i boken.

Jag ger boken 3 av 5 möjliga boobies trots en mysig läsning. Detta mycket för att jag tyckt mig hört storyn i bokform förr (.)(.)(.)

Liknande böcker jag läst:

Kommentera

