Det här med hårband på bebisar…

Alltså. Alla får ju bestämma hur de vill över sina  bebisar men jag kan inte hjälpa att det vänder sig i magen på mig när folk pyntar sina (flick)bebisar med hårband. Ni vet såna gummiband med en rosett eller stor blomma på så att det ska ”se sött ut”. Jag mår verkligen ILLA av dessa band. Varför? Jo:

1. De är bara till för att pimpa bebisen, göra den ”sötare”. Hur fan det nu är möjligt? En bebis är sötast som den bara är.
2. Det kan fan inte va skönt för bissen att ha ett jävla gummiband runt den mjuka lilla skallen. Ni som nånsin haft ett för tight diadem eller hårband vet nog att det ger huvudvärk rätt snabbt.
3. Det känns lite som en stryprisk.
4. Det är inte någonstans till för bebisens komfort utan till för vuxnas (ögon)njutning. Känns… inte rätt.
5. Barnet blir en accessoar. Likt en chiwawa.

Jag har som riktlinje när jag klär mina barn, fram tills de kan välja style själva, att sätta på dem saker som:

1. Är funktionella och sköna/lekvänliga. 2. Är liknande något jag själv skulle kunna tänka mig att ha på mig. 3. Inte ”klä ut” barnen på något vis för främst vuxnas nöje. 4. Ha kläder av alla färger.

Men som sagt. Alla bestämmer över sina bäbbar. Jag går in för funktion andra kanske för style. Luften är fri.

Kommentera

