Recension: Alla borde vara feminister

image

Jag har ikväll dragit igenom ”Alla borde vara feminister” av Chimamanda Ngozi Adichie.

Det är en sammanfattande bok om feminism ur C. N. Adichies personliga synvinkel.

Jag tycker att boken är av bra blandning av förklarande kring strukturer och könsbaserade orättvisor samt om författarens egna, relevanta, beskrivande erfarenheter. Även om jag anser mig ha god kännedom om feminism och patriarkala strukturer sen innan tycker jag att boken var väl värd sin tid. Jag uppskattade särskilt stycket om hur feminism ofta försöks att bortförklaras av män och de motargument till de klassiska antifeministiska ”ursäkterna” författaren tipsade om.

Jag ger boken 3 boobies av 5 möjliga. (.)(.)(.)

Kommentera

