Recension Strömkarlens fiol

Jag fick hem Stockholmsnovellen Strömkarlens fiol när jag handlade på Adlibris senast och svepte igenom den under barnprogrammet igår. 

Novellen är en i en serie noveller om den s.k. spegelvärlden. En magisk dimension som befolkas av alla klassiska sagoväsen. Troll, alfer, nissar, strömkarl och näcken etc. Huvudpersonen skattjägaren Reckless och hans assisterande skattjägare Räv är i denna novell ute efter en speciell fiol.

Novellen utspelar sig i Stockholm och jag tyckte mig kunna läsa mig till att staden beskrevs av någon som varit på besök här snarare än en Stockholms-bo. Mycket riktigt är författaren Cornelia Funke från Tyskland boende i Los Angeles. 

Det är endå roligt att i huvudet kunna följa med till, för mig, välkända platser runt om i staden medan jag läser. En rätt trevlig novell som egentligen inte är särskilt feministisk då den innehar det så vanliga Smurfan-fenomenet (en kvinnlig huvudkaraktär bland flera män), men heller ej utger sig för att vara feministisk så jag analyserar inte djupare än så. 

2 av 5 boobies får den av mig. (.)(.)

Kommentera

