You got mail – recension

Jag brukar inte recensera filmer i min kategori ”Mitt feministiska bibliotek”, jag vet också att denna film har tjugo år på nacken men jag kan INTE låta bli att ur en feministisk synvinkel recensera filmen You got mail. Den är ändå inte på något sätt inaktuell då jag känner en gravid kvinna som fick denna som exempel på en trevlig feel-good film att se som avkoppling av sin barnmorska!!! 

Spoilervarning! Filmen handlar om en liten bokhandlare som blir utslagen av en större bokhandel/varuhus. Lilla bokhandlaren = kvinna, stora jätten = man. De har dessutom ovetandes en mail-relation på nätet sedan länge och de är båda kära i karaktären på andra sidan skärmen.

Mannen börjar det allra första IRL-mötet med kvinnan med att undanhålla sin identitet, alltså börjar med en lögn. Nästa möte är han otrevlig och spydig, när hon försöker konfrontera honom med detta undanhållande. Han får hennes lilla bizniz att gå omkull (ok sånt e affärslivet men…) han är således orsaken till att kvinnans arv från sin mor och tilltänkta arv till sin framtida dotter går åt helvete. Att hon och tre av hennes närmaste blir utan jobb. Att ett företag som frodats i 42 år, en bit kvinnoskapad historia, gått under. Utöver detta får mannen en bit in i filmen veta att hans mailvän och kvinnan vars butik han ruinerat är den samma. Först snackar han skit om henne och säger att det enda gulliga med henne är hennes lugg (och hur jävla gullig är du själv då, vill jag skrika vid denna tidpunkt in i filmen). Därefter börjar han manipulera henne. Ja, jag vet inte vad annat jag kan kalla det. Han charmar kvinnan med den otroliga kunskap han har om henne via mailkonversationerna, vinner över hennes förtroende även IRL, ger henne kärlekstips om ”relationen” med mailvännen och inte en enda gång låter han avslöja att han har fullständigt kontroll på samtlig korrespondens i skeendet.

Han tvingar sig in hos kvinnan när hon är sjuk och ger henne blommor (som hon bär runt på som om de vore en strålande gåva, suck) han förföljer henne på stan tills hon kapitulerar och umgås med honom. Till slut får hon reda på att han är mailvännen och då bölar hon och kysser honom och sa ”I hoped it was u so bad”. BARA VA?

Okej, jag ska bryta ner det ytterligare.

Vad fick hon:

  • En relation med en lögnaktig man
  • En arbetslöshet
  • En förlust av sin moders och framtida dotters arv
  • En hel drös arbetslösa vänner
  • Sitt liv i spillror

Vad fick han:

  • En relation med en kvinna
  • En blomstrande bokhandel
  • Vinst i affärskriget
  • Inga av hans vänner eller nära fick det något sämre pga hela detta scenario
  • Hans arv påverkas inte någonting av detta scenario
  • Hans ekonomi påverkas inte negativt, snarare positivt, av hela detta scenario
  • Som han ville.

Den här filmens sense moral: But hey!! hallå!!? Hon fick ju en MAN!! Så…. Varför ska hon bry sig om något här ovan. En man är ju allt en kvinna behöver och vill ha, eller hur!!?

Jag ger inte ens nåt betyg åt denna film, jag låg länge på kvällen och sörjde kvinnans arv och hur kvinnor framställs i film som hanterbara produkter i en mans värld. USCH.

Spara

Kommentera

