Recension… Leila K.

En av mina barndoms idoler, Leila K. SHUT UP NOW I DO IT MY WAY!!!!!!!!!

Jag har läst Petter Wallenbergs biografi Historien om Leila K. Förlag Lind & Co, 2014. Jag läser ju generellt inte böcker skrivna av män. Men då boken handlar om en av mina kvinnliga förebilder i livet samt att författaren saknar minst en av följande attribut: Vit, heterosexuell, höginkomsttagande, man, (kolla upp saken själv om överdrivet intresse finns i den frågan) så överser jag en liten, liten smula. Nåväl! C´mon now!!!

Boken handlar om artisten och människan Leila K. Det är en historisk genomgång av hennes karriär, olika bekantskaper till Leila K berättar anekdoter om henne samt ett ur författarens synvinkel återberättat umgänge/samarbete honom och Leila K emellan.

Jag tycker att det märks, mycket mot slutet, absolut i sista kapitlet att boken är författarens sanning och vinning (delvis därför jag generellt inte läser mäns böcker, är inte träffad av deras världsbild och sanningar) även om Leila K skildras mångfacetterat och vänligt. Hade jag inte älskat artisten som boken handlar om hade jag nog tyckt sämre om dess innehåll, även om det känns som en genomarbetad bok i genren.

Jag ger ändå boken 3½ boobies av 5 pga att den känns som en viktig bit musikhistorias nedtecknande: (.)(.)(.)(.

leilahttps://open.spotify.com/artist/61Da4fqVMgPoo9mYY0R3k6 – LEILA K´S IN THA HOUSE!!! ❤

Dokumentär på P3 om Leila K finns här att lyssna på, jag ska mata igenom den också och kör en recension även på den här framöver.

Jag har tidigare läst boken Bögjävlar av författaren m.fl. och skrivit om det här på bloggen.

Spara

Kommentera

