Odlad firre…

Ät. Inte. Odlad. Fisk. Titta på denna knappt 6 minuter korta snutt om odling av lax. 

Gör en lista över vad jag lärt mig på dessa knappa 6 minuter: 

  • Fisken har tumörer 
  • Fisken har hjärtsjukdom/muskelförtviningssjukdom, smittsam
  • Farmarna pumpar ut pellets med antibiotika och färgämnen i (så laxen ska vara”frisk” och färgas rosa inuti)
  • Dessa pellets flyter ut och äts även av vilda fiskar som äts av andra vilda djur utanför burarna = hej multiresistenta bakterier
  • Döende fiskar ligger o skvalpar = smittspridning
  • Smutsigt, sjukt vatten bildas i burarna som förorenar haven.

Jag kunde inte sova igår pga detta. Jag har ju extrem fiskfobi och blev skiträdd för det jag såg, men jag lider oxo med dessa små varelser… Djur ska inte plågas för att bli föda och företag ska inte få sälja cancersjuka fiskar som mat! Kom igen???  

Klippet är publicerat via hemsidan voyageforsalmon.ca av Alexandra Morton, som i 26 år kämpat för laxens välmående.

Lämna en kommentar