Recension svamptampong.

För ca 1½ månad sedan klickade jag hem svamptamponger (inlägg om detta här). Nu har jag ägt dessa små svampisar i en hel menscykel + lite till och det är på sin plats med en recension.

File:Red SpongeBob.jpgJAG. ÄR. SÅ. NÖJD! och ångrar inte en sekund att jag testade dessa små Svampbobbar till hjälpmedel.

Inte en enda gång har det läckt igenom och eftersom svampen är så pass stor pressar inte mitt framfall ut mensskyddet. Det är ungefär detsamma rengöringsprocess som med menskopp, lite småsnuskigt men helt okej.

De håller riktigt mkt vätska, dessa svampar. Saxat från 1177 vårdguiden: Hur mycket man blöder skiljer sig från person till person. Under en mens är det normalt att blöda knappt en deciliter som mest. Men eftersom blodet blandas ut med slemhinna från livmodern upplever man det ofta som mer.

Jag gjorde ett test, som jag filmade men sen knasade min telefon ur så filmen försvann. Testet gick iallaf. ut på att jag hade stoppat svampen i ett smalt rör, hällde på vatten uppifrån med ett dl-mått och den höll 0.5 dl innan den började droppa igenom. Så, halva mensen tar den lille jäkeln innan den läcker. 🙂

Mitt enda riktiga minus på detta är att mensblod lixom, färgar av sig. Så svampen blir ju missfärgad hur mkt jag än sköljer igenom den = känns inte helt jättenice. Kallt vatten är oxo att rekommendera vid sköljning då varmt vatten koagulerar blod och gör det ännu svårare att få bort missfärgningarna.

Jag kommer att fortsätta köra med detta mensskydd, funkar bra för vissa av oss med förlossningsskadad muff, helt enkelt!

Spara

4 responses to “Recension svamptampong.

  1. Läs mer om just menskopp på menskopp.se 🙂

    • Tack då.. Nu har Ni kommenterat om exakt detta 3 ggr på mensrelaterade inlägg på min blogg. Jag diggar principen med alternativa mensskydd och så, men nu känns det lite som det räcker. Jag kommer inte godkänna fler reklamkommentarer från Er av denna typ. Bara så Ni vet. Annars, no hard feelings och keep up the good work!

      P.S, jag är inte främmande för att upplåta plats på bloggen för bra prylar mot ersättning, ifall det är av intresse…

  2. Prova att lägga svampen i väteperoxid i 1-2 dygn. Väteperoxid tar bort alla bakterier och blodrester. Min var också missfärgad men efter jag provade att lägga den i väteperoxid i två dagar så var den alldeles ren och såg ut som den gjorde då den var oanvänd. Dvs inte missfärgad 😀

Kommentera

