Recension: En framtida hemmafrus bekännelser.

 Jag har i recensions-ex fått hem En framtida hemmafrus bekännelser av Elin Eldestrand, Hoi förlag, 2016. 

Boken handlar väldigt kort sagt om en mindre bemedlad tjej på 60talet och storyn kretsar kring hennes och andra karaktärers förehavanden, vedermödor samt skvaller i det lilla samhället hon lever i.

Jag sträckläste boken och kände mig överraskande road av storyn som både var förutsägbar och inte alls. Jag fick deja vu till tonårens feelgood-litteratur med lättillgängligt språk och målande beskrivningar. Det enda som eventuellt störde upplevelsen var karaktärers och platsers namngivning samt viss upplevd diskrepans mellan omslaget och bokens innehåll, men då det lilla är det enda jag har som ris upplever jag läsupplevelsen som ”alla tajders”. 

Ur feministiskt perspektiv uppskattade jag den också även om den inte på något sätt har en uttalad feministisk agenda!! Kvinnliga karaktärer i fokus och inte i syfte att behaga. Även om unkna gamla roller absolut fanns där så tyckte jag kvinnorna skildrades i progressiv förändringsprocess. Kvinnorna kändes bitvis vildvuxet beskrivna, på ett befriande sätt, som att makten (snart?) var deras. Jag gillade även att männen i stor utsträckning, likt kvinnor i många mansskrivna böcker, fick bära lasten av korkade biroller vältrande i sina egna mindre civiliserade tillstånd.

Jag är verkligen positivt överraskad av denna bok. Tror jag kommer att tänka tillbaks på den ibland.

3,5+ av 5 boobies från mig. (.)(.)(.)(.+

Kommentera

