Snubbvideor

Är så innerligt less på alla dessa videos på snubbar som folk postar i sina flöden. Snubbar som ska ”hylla och peppa” tjejer/kvinnor på olika sätt. Få oss att känna oss ok.  Jag tycker att detta är högst problematiskt.

Ok. Låt säga att snubben kanske bara vill va snäll men mycket troligare är att han vill känna sig creddig och få ”nice guy”-status samt många likes… På kvinnors dåliga självförtroendens bekostnad… Som är dåligt pga patriarkatet i vilket dessa män är i maktposition och bidrar till det dåliga självförtroendet etc. Ni som vet, vet.

Jag behöver inte snubbe som ”godkänner” min existens och säger att jag visst är beautiful and strong (de menar alltså knullbar, om någon missat detta) oavsett vad normen säger. För nu till det riktigt problematiska: Varför ska tjejer alltid ses i förhållande till vad snubbar tycker och tänker om dem (och gärna kopplat till något kring tjejens utseende)? Varför skulle något förändras för att en slumpmässig man säger ”det är okej att du är si eller så/ser ut sådär icke-normativ, I approve så allt är lungt, (le nu så kör vi)”. Typ: Klapp klapp på huvuden små tjejer, här kommer vi tongivande män och säger att ni visst får vara okej, för det tycker VI, snällt av oss va? De mansplainar vår existens i de här videorna hörni!!!!

NEJ tack. Jag tackar nej! Jag vet redan att jag är fetbra, no man can make me feel even better about it. TACK FÖR ORDET, ÅH HEJ!

Terminologi: Mansplaining är en fusion av de engelska orden för man och förklara. Det betyder ungefär ”(oftast) en man förklarar något till (oftast) en kvinna, på ett sätt som anses vara nedlåtande eller förminskande.

Spara

Kommentera

