Recension: Ibland mår jag inte så bra

Jag har lyssnat på ljudboken Ibland mår jag inte så bra, av Therese Lindgren, Youtuber. En självbiografisk bok med fokus på psykisk ohälsa.

Boken är en klassisk: känd person skriver om sitt liv, uppkryddad med de mest uppseendeväckande anekdoterna.  Jag tyckte inte nämnvärt om boken, jag hatade den inte heller, jag gillar bara inte den enkla berättartekniken i att beskriva saker en själv varit med om på ett sensationellt vis. Jag har läst flera böcker liknande i samma stil i min kategori här på bloggen (se nedan).

Jag störde mig på många motsägelser i boken och jag ogillade särskilt ett parti när författaren beskriver ett gäng killar som pussy whipped (bara uttrycket? att skriva så?), som ett hån mot deras tjejer. Jag fick lite fadd vendettasmak i munnen av hela stycket, lite The Smurfette Principle-feeling. I konstrast till detta så beskrives i ett annat kapitel hur hon själv kört över sin fästman Anders genom att utan att få ett ok ta hem en jourhemshund samt att han gjort precis allt för henne, ungefär.

Jag gillar heller inte hur författaren beskriver utredning av psykisk ohälsa så ingående inklusive exakta screeningfrågor. För mig känns det kontraproduktivt att ge andra personer frågorna i förväg så de kan förbereda sina svar inför sina eventuella utredningar. Jag har själv gått igenom de där screeningarna, blivit diagnostiserad med vissa (och andra) av de saker hon tar upp i boken och vet av egen erfarenhet att överraskningsmomenten i frågorna till stor del gjorde att jag svarade ärligt och fick rätt hjälp.

På det stora hela känns det inte som en väl genomarbetad produktion, mer som ett personligt manifest, ett slags bevismaterial över författarens tidigare och nuvarande levnadsstil. Det var inte en bok för mig, men tror många unga kan tycka den är peppig och informativ etc.

Den får 2 av 5 boobies. (.)(.)

Liknande böcker jag läst i samma stil:

Annonser