Barnmorskan i East End.

Denna månad i bokcirkeln har vi läst Barnmorskan i East End. Jag har nu alltså både läst boken och sett serien som är baserad på boken. 

Boken handlar om ett gäng barnmorskor och nunnor som i 1950talets London driver förlossningsvård i det fattiga området Docklands, East End.

Jag tycker att det är en fantastisk skildring av ett (fortfarande) högaktuellt ämne. Starkast intryck på mig är kvinnornas engagemang för en okej kvinnovård. Nu som då är det hängivna och hårt arbetande kvinnor som kämpar för att mammor och bäbisar i magen ska få en dräglig och trygg graviditet och förlossning. En extra udd blir ju att läsa den här boken kantad av mediarapporteringarna om bilförlossningar, döda mammor pga sena kejsarsnitt och nerlagda förlossningsavdelningar och BBs. 

Det var power att läsa om de banbrytande kvinnornas kamp samtidigt som allt är så jävla sorgligt och utsatt. Nu som då.

4 av 5 får boken i betyg av mig! (Serien lika så)

Ps. I maj kommer jag prata i p1 i programmet Tendens om just förlossningsvård och när den brister. 🙂 stay tuned för länk. 

Kommentera

