The bees

The Bees av Laline Paull.

The Bees handlar om en bikupa och om Flora 717 och hennes vedermödor genom livet i kolonin. Det är en informativ och spännande berättelse om ett bi-samhälle i en föränderlig värld.

Jag älskade den här boken fastän jag i början hade svårt att hänga med i terminologin (jag läste och lyssnade på boken på engelska). Att följa Flora 717 var verkligen spännande och språket och berättelsen tråkar aldrig ut fastän den ”bara” handlar om insekter.

Ur feministisk aspekt är boken ett lysande exempel på kvinnlig kraft och styre då drottningen är centrum i bikupan och kring henne kretsar ändlösa rader av döttrar, samt några ofrånkomliga slashasar till mansbin. Boken var även ”shortlisted for the Baileys Womens Prize for Fiction” år 2015, bara det värt sin tid.

Den här boken får 5 av 5 bin av mig. ❤ Jag kommer sakna Flora 717.

Kommentera

